A Libamáj Klaszter erősíti a piaci jelenlétet

Egy éve működik a Libamáj Klaszter, amibe pár hete belépett Orosháza városa is. Az ágazat résztvevői összefogtak.

Orosháza belépett a Magyar Libamájszövetség Klaszterbe, mely az ágazat segítését tűzte ki célul. Az orosházi képviselő-testület októberi ülésén határozott így - írja az OrosCafé.hu

− Több mint 100 éves hagyománya van a libamáj feldolgozásának Orosházán. Hozzátartozik városunkhoz az ágazat, maga a libamáj emblematikus termékünk, mondhatni, a védjegyünk. Pár éve elindult egy fesztivál, mely a libamájat helyezte középpontba, idén már Budapest adott otthont ennek a rendezvénynek. Mivel a libamáj Orosházához tartozik, ezért fontosnak tartottuk, hogy a klaszter mellé álljunk, és ilyen formában is segítsük az ágazatot, mely még ma is sok orosházi és környékbeli családnak jelent megélhetést. A város részéről ez anyagi elkötelezettséget nem jelent, erkölcsit azonban igen – ismertette a város álláspontját dr. Dancsó József polgármester.

Közösen és gyorsan léphetnek fel fontos ügyekben

Az orosházi székhelyű klaszterben az ágazatban érintett vállalkozások, a gazdasági élet szereplői vesznek részt, menedzsmentjét a Merian Foods Kft. viszi. Elekes Lajos, a Merian ügyvezető igazgatója szerint az ágazat tagjainak érdeke, hogy a végtermék minél inkább feldolgozott formában jelenjen meg az értékesítési piacon.
− A saját cégünknél is azt tapasztalom a prémium minőségű libamáj konzervek esetében, hogy jobban ismerik a vevők a francia terméket, mint a magyart. A franciák magasabb feldolgozottsági fokon alacsonyabb, 20-50 %-os májtartalommal értékesítik a konzerveket világszerte. Mi pedig gyártjuk a 100%-osat, amit a Magyarországra járó turisták megvásárolnak, de máshol szinte nem is ismerik, és nem értik a vevők, hogy miért drágább a magyar, mint a francia. Így eleve hátrányból próbáljuk összemérni a termékeinket a világpiacon – fogalmaz.

Elekes szerint a 2001 novemberében alakult libamáj klaszterre szükség van, amit a tapasztalatok is igazolnak. Hatékony az összefogás akkor is, ha például a humánus állattartással, a vágással vagy az előállítással kapcsolatban merül fel probléma. A csapatban rögtön van valaki, aki az adott területnek a specialistája, így gyors és hatékony válaszok, és lépések születhetnek.

Kiemelte, nagyon fontos eleme a működésnek a támogatási rendszer hatékony kihasználása.
− Az Agrár Marketing Centrum beintegrálódott a Magyar Turizmus Zrt. alá. Ez hivatott a magyar agrártermékek piaci támogatását az uniós szabályozásokkal összhangban végezni. Egy cégnek egy termékét nem lehet támogatni, de a termékpályákat már igen. Tehát onnantól fogva, hogy a libamájat valaki feldolgozza, eladja, azzal a folyamat összes többi résztvevőjét érdekeltté teszi, ha mindez egy klaszteren belül működik. Ebben a klaszterben szerepel libatenyésztő, libatömő, vágóhíd, kereskedőlánc, feldolgozóüzem, és maga Orosháza Város Önkormányzata is. Ebből is látszik, széles körű az összefogás – mondta Elekes Lajos.